حجت الاسلام کاملی فر مطرح کرد؛

قرآنِ غیر غدیری هدایتگر نیست / لزوم احساس مسئولیت همگانی برای جشن های غدیر

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر در آذربایجان شرقی گفت: قرآن اگر غدیری باشد و اگر صاحب غدیر و‌ اوصیای غدیر آن را تفسیر نکنند، می شود قرآن وهابیت، قرآن داعش و دیگر هدایت نمی کند بلکه گمراه می کند.

به گزارش خبرنگتار روابط عمومی سازمان اردویی از آذربایجان شرقی، حجت اسلام کاملی فر دبیر اجرایی بنیاد بین الملیی غدیر در استان افزود: از عید سعید غدیر خم، بعنوان عید ولایت و عید الله الاکبر یاد می شود. برای تبیین عظمت این روز و واکاوی دلایل مظلومیت و مهجوریت آن در جامعه گفتگوی مفصلی با حجت الاسلام و المسلمین حسن کاملی فر، دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر در آذربایجان شرقی داشته ایم که مشروح ان بشرح ذیل می باشد:

هیچ موضوعی به اندازه غدیر مورد تاکید قرآن نیست

ـــ در مورد جایگاه و عظمت روز غدیر بفرماییید.

حجت الاسلام کاملی فر: غدیر یک‌ مسئله اساسی و‌ حیاتی برای اسلام و‌ مخصوصا برای تشیع است. حدود ۲۰۰ آیه قرآن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با غدیر مطرح شده است. در خطبه غدیر، ۱۰۰ آیه مورد استناد پیغمبر بوده یعنی ۱۰۰ آیه را پیامبر در خطبه غدیر مطرح کرده است. شما در تاریخ ۶۰۰۰ ساله انبیای الهی، هیچ مناسبتی را به عظمت مناسبت غدیر پیدا نمی کنید. یک اجتماع عظیم‌ بی نظیر منحصر به فرد ۱۲۰۰۰۰ نفری در یک بیابان و با یک‌ منبر استثنایی و بی نظیر و یک سخنرانی بی نظیر و آن هم یک سخنرانی بسیار محکم، روشن، شفاف، بدون هیچ‌ گونه شک و تردید و ابهام و اشاره.

اگر کل قرآن را ورق بزنیم، شما هیچ موضوعی را در قرآن پیدا نمی کنید که به اندازه غدیر، مورد تاکید قرآن قرار گرفته باشد. آیه تبلیغ که اولین آیه مستقیم در ارتباط با غدیر است، چندین بار به پیامبر نازل شده است‌. مگر در تاریخ جایی را سراغ داریم که بگوید پیامبر در طول ۲۳ سال رسالت خود در مورد ابلاغ حکم الهی توقف کند؟ ولی اینجا توقف می کند. چندین جا در منا، عرفه، حتی در مسیر، چندین بار این آیه ابلاغ می شود و پیامبر توقف می‌ کند. ۳ بار جبرئیل امین این آیه را در غدیر می آورد ولی پیامبر توقف می کند. چرا این توقف و جزئیات آن مطرح می شود؟ مگر نمی توانست مخفی بماند؟ چون بالاخره برنامه ای بوده بین پیامبر و خدا؛ مثل بسیاری از برنامه های دیگر که ما از آن خبر نداریم. حتما تعمد بوده که جزئیات این قضیه و توقف پیامبر مطرح شود در آن شرایط خطرناک و‌ پیچیده آن زمان که از وقتی که آیات ولایت نازل می شد، تلاطم و فعالیت منافقین به شدت افزایش پیدا می کرد. منافقین مرتب در تلاطم‌‌ بودند که به هر نحوی است، نگذارند این بحث مطرح شود. حتی در مکه هم‌قسم می شوند که نگذارند علی ابن ابی طالب (ع) به عنوان جانشین پیامبر مطرح شود. حتی بحث ترور علی ابن ابی طالب (ع) و پیامبر (ص) را هم مطرح می کنند. این نشان می دهد که این یک قضیه بسیار مهم و‌ حساس بوده و تازه با همه تهدیدها و ترس هایی که پیامبر داشت، این مراسم انجام شد و خیلی هم‌ مفصل و‌ طولانی بود و‌ سه روز طول کشید و‌ در نهایت نظم و‌ امنیت برگزار شد. خدا می خواهد بگوید اگر من چیزی را اراده بکنم، آن کار انجام می شود. اراده خداوند بر این تعلق گرفته بود که علی (ع) و‌ فرزندانش یعنی ۱۲ امام، صاحب اختیار مردم شوند و این باید انجام‌ می شد.

هنوز علی(ع) روی دستان پیامبر بود و خطبه هنوز تمام نشده بود که دوباره جبرئیل نازل شد و این آیه را نازل کرد: «الیوم اکملت لکم دینکم و‌ اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» پیامبر ۲۳ سال در تلاش بوده که دین و‌ معارف الهی را کامل کند و آن اتفاق هم در روز غدیر افتاد. خداوند کامل بودن دین اسلام‌ را با ولایت و امامت امضا کرد. این بحث غدیر و‌ این آیاتی که خواندم فقط مختص شیعه ها نیست‌ بلکه سنی ها هم به آن معتقدند. اگر کتاب «الغدیر» از مرحوم علامه امینی (ره) را بخوانید، علامه امینی نام، کتاب و آدرس دقیق تعداد زیادی از محققین، پژوهشگران و علمای سنی را آورده است که آن ها گفته اند که این آیات در مورد غدیر نازل شده است. پس از منظر قرآن، هیچ‌ موضوعی را نداریم که به اندازه غدیر به آن تاکید شده باشد.

قرآنِ غیر غدیری هدایتگر نیست / غدیر نجات دهنده قرآن از انحراف است

پیامبر در خطبه غدیر می‌گویند: «کسی که‌ مبیّن و مفسّر قرآن است، علی (ع) و فرزندانش هستند.» قرآن اگر مفسّر و‌ مبیّن نداشته باشد، هدایتگر نیست و‌ منحرف می کند. الان گروه های داعش و وهابیت و … به قرآن استناد دارند، لذا آن قرآن هدایتگر نیست و‌ آن ها را گمراه می کند. این همه‌ جنایت، خباثت و خشونت، همه به قرآن استناد می کنند. چرا؟ چون قرآن آنها غدیری نیست. قرآن اگر غدیری باشد و اگر صاحب غدیر و‌ اوصیای غدیر آن را تفسیر نکنند، می شود قرآن وهابیت، قرآن داعش و دیگر هدایت نمی کند بلکه گمراه می کند. لذا یکی از پیام ها و اهداف غدیر، نجات قرآن از انحراف است. غدیر می خواهد قرآن را از انحراف نجات دهد و برای آن‌ مفسّر و مبیّن مشخص کرده است. پیامبر گفت که قرآن را علی(ع) و فرزندان علی(ع) تفسیر می کنند.

لزوم احساس مسئولیت همگانی برای جشن های غدیر / امام‌ حسین (ع) برای احیای غدیر قیام کرد

چرا هئیت ها، مداحان، مساجد و حسینیه های ما از ماه ها قبل برای عاشورا و اربعین مقدمه سازی می کنند و آماده می شوند ولی برای غدیر هیچ کاری انجام‌ نمی دهند؟! الان دو سه روز است که دهه امامت و ولایت شروع شده و بناست ما مثل عاشورا، برای غدیر دهه بگیریم؛ با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله) که فرمودند: «از عید قربان تا عید غدیر را به عنوان دهه امامت و‌ ولایت بشناسیم» الان نسبت به گذشته خیلی خوب است ولی هنوز آن شور و‌ تکاپو و حرارتی که باید مثل دهه محرم در این دهه باشد، نیست! معلوم است که وعاظ ما، روحانیت، اساتید، فعالین فرهنگی، فعالین رسانه، همه و همه باید دست به دست هم بدهند و‌ یک احساس مسئولیت همگانی ایجاد بشود برای احیا و گرامیداشت غدیر. این کار شروع شده ولی هنوز برنامه ها در شأن غدیر و در شأن امیرالمومنین نیست و همه ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که امام صادق (ع) قسم‌ می خورد که هیچ‌روزی مهمتر و واجب تر از غدیر نداریم. ولله غدیر از عاشورا و اربعین و‌ ایام فاطمیه و‌ نیمه شعبان مهم تر است. اصلا امام‌ حسین (ع) و ائمه اطهار، همه برای احیای غدیر قیام کرده اند. امام حسین (ع) می خواست جامعه و حکومت غدیری شود. اگر امام حسین (ع) به دنبال احیای غدیر نبود و مثل خیلی ها مشغول عبادت و نماز و روزه بود، واقعه عاشورا اتفاق نمی افتاد.

غدیر را با زبان هنر در مدارس به نسل جدید تبیین کنیم

ـــ  در شرایط کنونی، اگر خانواده ها بخواهند پیام غدیر را به نسل جدید منتقل کنند و آن ها را غدیری تربیت کنند، چه کارهایی باید انجام دهند؟

حجت الاسلام کاملی فر: در این مورد باید از ابزارهای نوین استفاده کرد. شیوه های نو، ابزارهای نو، کارهای ابتکاری و مخصوصا هنر. حضرت آیت الله آل هاشم هم چندین بار فرموده اند که: «غدیر در عرصه هنر مظلوم است.» هنر یک ابزار مهم و‌ تاثیرگذار در تبیین مسائل است. غدیر را باید با زبان هنر تبلیغ و تبیین کنیم. باید ابزارهای جدیدی برای این کار پیدا کنیم. از کودکستان ها و مدارس باید این قضیه شروع شود.

غدیر به نفع فرصت طلبان نبود / غربت و مظلومیت غدیر در جامعه دیروز و امروز

ـــ تبیین غدیر در جامعه امروز را چگونه ارزیابی می کنید و آسیب ها و اشکالات کم‌کاری در مورد موضوع غدیر کجاست؟

حجت الاسلام کاملی فر: واقعا چرا غدیر باید در غربت باشد و‌ فراموش شده باشد؟ این مسئله تعجبی ندارد به خاطر اینکه آن زمان که هنوز پیامبر زنده بود، این همه توطئه و‌ جنب و جوش شکل گرفت برای اینکه غدیر را کتمان کنند چون غدیر به نفع فرصت طلبان نبود و‌ منشأ مشروعیت رهبری الهی است، رهبری الهی با غدیر مشروعیت پیدا می کند.

بعد از ۷۰ روز در سقیفه، همان کسانی که در غدیر بودند و تبریک گفتند و پیامبر از آن ها اقرار و اعتراف گرفت، همان افراد به خاطر قدرت و‌ مقام و مسئولیت، مسیر غلطی را انتخاب کردند. امروز هم متاسفانه غربت این مظلومیت همچنان وجود دارد و‌ بین شیعیان هم این‌ مسئله هست؛ باز اگر این مسئله در بین غیر محبان امیرالمومنین باشد، می‌گوییم ایرادی ندارد ولی بین شیعیان نباید این اتفاق بیفتد!

تفاوت عجیب در فضیلت اطعام غدیر و عاشورا

وقتی عید نوروز می آید، ما یکی دو ماه قبل از آن خرید می‌کنیم، به خودمان می رسیم، آماده می شویم و‌ یکسری کار ها را انجام‌ می دهیم که وارد این عید بشویم. ولی آیا عیدی داریم که به اندازه غدیر به آن تاکید شده باشد؟ شما هیچ عیدی را پیدا نمی کنید که از جانب ائمه اطهار انقدر آداب بر آن وارد شده باشد. امام رضا (ع) بیش از ۸۰ عنوان و اسم برای عید غدیر مطرح کرده است. عید غدیر، روز فرح، شادی، روز هدیه دادن، لباس نو پوشیدن، عطر زدن، عیادت رفتن، اطعام دادن، احسان کردن، انفاق کردن و … است. ۸۰ عنوان برای آن مطرح شده که همه آن ها هم در روایت وجود دارد. در عاشورا، عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، دلشان می خواهد که به عنوان عرض ارادت به ساحت امام‌حسین (ع)، احسان بدهند و خیلی هم کار مقدسی است. ولی ما روایتی نداریم که بگوید احسان دادن در روز عاشورا ثواب زیادی دارد ولی در روایت ها داریم‌ امام رضا (ع) می فرماید: «کسی که مومنی را در غدیر اطعام بدهد، مثل آن است که یک‌ میلیون پیامبر و صدیق و شهید را اطعام داده است.» پس چرا ما غفلت می کنیم؟

غدیر را به زندگی مردم ببریم

ـــ پیشنهاد و رویکرد شما برای مردمی کردن جشن های غدیر چیست؟

حجت الاسلام کاملی فر: ما معتقدیم که غدیر باید فرهنگ سازی شود و به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود؛ یعنی تنها راه نجات غدیر از غربت و احیای غدیر و تبلیغ و ترویج آن این است که ما غدیر را به زندگی مردم ببریم؛ مثل عاشورا‌. الان مردم به صورت روزمره با عاشورا مواجه هستند؛ روضه های هفتگی و خانگی، برنامه های مختلف و … که تبدیل به یک فرهنگ شده است. الان ما را با عاشورا می شناسند، البته این خوب است و ما افتخار می کنیم ولی باید ما را با غدیر بشناسند. شیعه باید با غدیر شناخته شود. چون اصل و اساس و مبنای اعتقادات ما غدیر است. ما باید مثل عاشورا، طوری فرهنگ سازی کنیم که در سراسر عالم، ما را با غدیر بشناسند. این قضیه باید مردمی شود. یکی از کارهایی که ما در بنیاد آن را دنبال می کنیم، ظرفیت سازی و شناسایی ظرفیت های مردمی است؛ یعنی آن ظرفیت هایی که در تشکل های مردمی وجود دارد و می تواند برای احیای غدیر کمک کند، تلاش می کنیم این ظرفیت ها را بشناسیم و شکوفا کنیم و از آن ها برای تبلیغ استفاده کنیم.

https://azarsharghi.koolebar.ir/node/4446608

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
کپچا
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.